FESTIVAL DE TORONTO 2004 FESTIVAL DE SAN SEBASTIÁN 2004 (COMPETICIÓN OFICIAL)
EL PERRO UN FILM DE CARLOS SORIN
NOTAS DEL DIRECTOR.
A PROPOSITO DE “EL PERRO”
“El Perro” es una continuidad de mi film anterior ”Historias Mínimas”, porque aquí vuelvo a trabajar con personajes simples, narrados en forma minimalista e interpretados por no-actores. Quizá hablar de personajes simples sea en sí mismo una simplificación. En realidad no hay personajes simples: el universo interior del más humilde campesino ecuatoriano es tan insondable como el de un profesor de filosofía. La diferencia está en que este último reflexiona y comunica mayormente a través de la palabra; y aquel, más elemental, a través de gestos y silencios. En cine siempre he preferido lo gestual a lo textual. Una mirada, un silencio, un pequeñísimo rictus adivinado en un primer plano, comunica con mayor contundencia que la retórica de la palabra. Y eso es lo que pasa con los personajes “simples”: hay que leerlos en los ojos. Pienso que es ahí donde el cine asume el gran legado de la pintura. La mirada abatida de Felipe IV en los últimos retratos realizados por Velazquez nos dice más de la tragedia de ese rey, que todos los volúmenes que pudieron haberse escrito sobre el tema. En “El Perro” vuelvo a trabajar con no-actores. Esto proviene de algunas experiencias filmando gente real, que tuve en mi carrera como director de cine publicitario. También, de la influencia que he recibido de varias películas del cine independiente actual, que trabajan en el difuso límite entre la ficción y el documental. En general me atrae más el documental que la ficción, así como las biografías más que las novelas. Es que trabajando con gente real, lugares reales y luz real, pienso se atenúa la manipulación y el engaño que inevitablemente lleva implícitos el cine. El cine es un engaño desde lo más básico. Ese hombre corriendo no está corriendo. Son imágenes fijas, proyectadas con intervalos de oscuridad. Sólo una deficiencia fisiológica –la persistencia retiniana- me hace verlas en continuidad como un hombre corriendo. Si el sistema nervioso fuese perfecto, el cine no sería posible. Y es así como el cine nace de una incapacidad. A partir de ahí todo sigue siendo un engaño. Los barcos de esa batalla naval
no son barcos, el príncipe no es príncipe y los enamorados que se besan, en realidad no están enamorados (al menos no entre ellos…). Por otro lado, lo que siempre me atrajo del documental –y especialmente de las imágenes dramáticas de los documentales de guerra- es que nada ni nadie pretende ser lo que no es. Tiene la contundencia de estar cerca de lo verdadero. Me preguntaba si era posible contar una historia de ficción que, como las viejas mantas que hacía la abuela con trozos de distintas telas, sea contada con trozos de realidad, de verdad. Donde los que aparecen, en buena parte “son” y no “pretenden ser”. De ahí surge lo de trabajar con gente real pero bajo una condición: ellos no hacen de actores -porque en todo caso, mayormente serían malos actores- sino de sí mismos. Quienes interpretan los personajes de “El Perro” son exactamente iguales a los personajes. No en lo anecdótico -porque tienen otros oficios y viven en otros lugares- pero sí en lo esencial, en el alma. La idea es que de esa superposición surjan momentos, trozos verdaderos. Un ejemplo: el rostro fascinado de Juan Villegas-personaje cuando cuatrocientas personas lo aplauden por haber ganado un trofeo en la exposición canina, después de haber vivido veinte años en la soledad de una estación de servicio de una ruta perdida, es intenso y verdadero. Porque es el mismo rostro de fascinación de Juan Villegas-persona- a quien, en el mismo momento, aplauden cuatrocientos extras, después de haber vivido sus últimos veinte años estacionando autos en la soledad de un garaje. La situación es distinta, pero el sentimiento es el mismo. Si la cámara puede captarlo es que estamos ante un trozo de documental, un trozo de verdad. Al final de los títulos, van a ver la conocida frase que dice: "Los hechos y personajes de esta película son ficticios. Cualquier semejanza con hechos y personas reales es mera coincidencia". No lo crean del todo: en esta película ni los personajes y situaciones son enteramente ficticias, ni las semejanzas fueron una mera coincidencia.
SINOPSIS.
EL PERRO, UNA HISTORIA DE INSTINTOS Y AMISTADES
Juan Villegas (52 años) ha trabajado en la estación de servicio de una solitaria ruta patagónica durante los últimos veinte años de su vida. La estación ha sido vendida y los nuevos dueños piensan en modernizarla. Juan, junto con otros empleados, es despedido. Mientras busca otro empleo, intenta sobrevivir de una vieja afición: hace cuchillos con mangos artesanales. Pero no le va bien. Ni consigue trabajo ni vende cuchillos. Vive el drama de la desocupación en su aspecto más trágico: con la edad que tiene y sin especialización alguna, comienza a entender que ha sido descartado del mundo. La casualidad lo lleva a hacer un pequeño trabajo de reparación de un viejo vehículo en una estancia. La dueña, una señora mayor, necesita vender el auto de su difunto marido, porque también está en aprietes económicos. Cuando Juan finaliza el trabajo, ella ofrece pagarle con un perro que no es un perro cualquiera, sino un estupendo ejemplar de dogo, que su marido había comprado con la idea de fundar un criadero. Juan intenta negarse aduciendo que está sin trabajo y que, con semejante tamaño, el perro debe comer más que él. Sin embargo la viuda insiste en lo valioso del ejemplar y la buena compañía que puede ser para alguien que, como Juan, está solo. Es así como termina por convencerlo. A partir de allí la suerte de Juan comienza a cambiar. El perro, sin duda llamativo, es elogiado por muchos y Juan siente una cierta satisfacción porque entiende que parte de los elogios le corresponden a él, por ser ahora el dueño. Gracias al perro, consigue un puesto temporario de cuidador en un galpón de esquila y hasta el gerente del banco, fanático de los dogos, lo hace pasar a su despacho cuando Juan va a cobrar su escasa indemnización. Pronto advierte que su futuro está en el perro y contacta a Walter -un gigante entusiasta- que en los tiempos libres prepara perros para exposiciones. Walter opina que el perro arrasará con los premios. Entonces propone un pacto: serán socios cincuenta y cincuenta en las probables ganancias que dará el animal con los servicios que pueda dar. Comienza así un largo período de entrenamiento, no sólo del perro, sino también de Juan, que, según palabras de Walter, dejará de ser un desocupado para convertirse en un expositor. En la primera exposición les va muy bien y el perro gana un honroso tercer puesto. Festejan ruidosamente en un restaurant libanés, donde Juan conoce a una cantante árabe que le atrae. Entre el perro y la cantante Juan cree tocar el cielo con las manos. Pero pronto se dará cuenta que los instintos pueden jugarle una mala pasada.
DIRECTOR’S NOTES.
ABOUT “BOMBÓN - EL PERRO”
“BOMBÓN - El Perro” is a continuation of my previous film ”Historias Mínimas (Minimal Stories)” because here I am again working with simple characters, telling a story in minimalist form and performed by non-actors. Perhaps it would be over-simplification to talk about simple characters. In reality there are no simple characters: the inner world of the humblest Ecuadorian peasant is as unfathomable as that of a professor of philosophy. The difference is that the latter reflects and communicates mainly in words and the former, who is more basic, by means of gestures and silences.In cinema I have always preferred gestures to textual expression. A look, a silence, the flicker of a grin hinted at in a close up, communicates more forcefully than spoken rhetoric. And that is what happens with “simple” characters: you have to read their eyes. I think that it is there that the cinema takes over the great legacy of painting. The downcast look of Philip IV in the last portraits painted by Velazquez tell us more about the tragedy of that king than all the volumes that could have been written on the subject. In “BOMBÓN - El Perro” I am working again with non-actors. This originates from experiences filming real people which I had during my career as a director of films for advertising. Also, from the way I have been influenced by several films from the contemporary world of independent cinema that work on the hazy boundary between fiction and documentary. In general I am attracted more by documentaries than fiction and biographies more than novels. I think that working with real people, real places and real light reduces the manipulation and deception that are inevitably implicit in cinema. Cinema is a deception of the most basic kind. That man running is not running. They are fixed images projected with intervals of darkness. Only a physiological defect – retinal persistence - makes me see them continuously as a man running. If the nervous system were perfect, cinema would not be possible. And this is how the cinema is born of a physical handicap. From that point everything goes on being a deception. The ships in that naval battle are not ships, the prince is not a prince and the lovers who are kissing are not lovers in real life (at least not with each other …). On the other hand, what has always attracted me about documentaries – and especially the dramatic scenes in war documentaries – is that nothing and nobody claims to be what they are not. Documentaries have the forcefulness to be close to the truth. I have wondered if it was possible to tell a story from fiction that, like the old patchwork blankets that grandmothers used to make with pieces of different fabric, could actually be told with pieces of reality. Where those who appear mostly “are” and do not “claim to be”. From this originates the notion of working with real people but under one condition: they should not be actors – because they would mostly be bad actors – but themselves. Those who play the characters in “BOMBÓN - El Perro” are exactly the same as the characters. Not in an anecdotal sense – because they have other occupations and live in other places – but in essence, in the soul. The idea is that from that superimposition will emerge real moments, real pieces. One example: the fascinated face of Juan Villegas – the character, when he is applauded by four hundred people for having won a trophy at a dog show after having lived alone at a petrol station on an isolated road – is intense and real. Because it is the same fascinated face
of Juan Villegas – the person, who at the same time is being applauded by four hundred extras after having spent the last twenty years parking cars in the solitude of a garage. The situation is different but the feeling is the same. If the camera can capture it we are looking at a piece of a documentary, a piece of truth. At the end of the credits they will see the usual phrase that says: "The characters and events in this film are fictitious. Any similarity with real people and events is mere coincidence ". They will not believe a word of it: in this film neither the characters nor the situations are entirely fictitious nor are the similarities a mere coincidence.
SYNOPSIS.
A STORY ABOUT INSTINCTS, FATE AND FRIENDSHIP
Juan Villegas (aged 52) has worked at the petrol station on a lonely road in Patagonia for the last twenty years of his life. The petrol station has been sold and the new owners intend to modernize it. Juan, together with other employees has been sacked. While looking for another job, he is trying to scrape a living from an old hobby: he makes knives with handcrafted handles. But things are not going well. He cannot find work nor can he sell any knives. He is experiencing the drama of unemployment at its most tragic: at his age and without any kind of skill he is beginning to think that the world has thrown him on the scrap heap. Chance leads him to carry out a small repair job on an old car on a farm. The owner, an elderly lady, needs to sell the car which belonged to her late husband because she too has fallen on hard times. When Juan finishes the work, she offers to pay him with a dog - not just any dog but an amazing example of a Dogo Argentino which her husband had bought with the idea of starting a breeding kennels. Juan tries to negotiate, claiming that he is out of work and that because of its great size, the dog probably eats more than he does. However, the widow insists that he is a valuable animal and could be good company for someone like Juan who lives alone. That is how she ends up convincing him. From then on Juan’s luck begins to change. The dog, who without doubt is very striking, is praised by everyone and Juan feels a certain satisfaction because he feels that some of the praise is for him because he is now the owner. Thanks to the dog, he manages to get a temporary job as a worker in a shearing shed and even the bank manager – a Dogo Argentino fan – shows him into his office when Juan goes to collect his meagre severance pay. He soon realizes that his future lies with the dog and contacts Walter – a great enthusiast – who in his spare time prepares dogs for shows. Walter thinks that the dog will walk off with the prizes. Then he proposes an agreement: they will be partners fifty-fifty in the animal’s likely earnings for his services. A long period of training then starts, not only of the dog but Juan as well, who, according to the words of Walter, will stop being unemployed and become an exhibitor. At the first show things go very well and the dog wins an honourable third prize. They have a noisy celebration in a Lebanese restaurant where Juan meets an Arab female singer who takes his fancy. What with the dog and the singer, Juan feels as if he is on cloud nine. But he will soon come to realize that instincts can play dirty tricks.
1. JUAN VILLEGAS
2. WALTER DONADO
3. GREGORIO
(JUAN VILLEGAS). Es su debut cinematográfico. Cuida
(WALTER DONADO ). También debuta en actuación. Fue
(BOMBÓN O LECHIEN). Dogo argentino. Hijo de ACG -
un garaje cercano a la productora de Sorin. Ahora, termi-
ex-combatiente en la guerra de las Malvinas. En los últi-
Estuque de Santa Isabel y Pacha, de Nueva Córdoba. Ha
nado el rodaje volvió a su oficio habitual. Pero a Sorin le
mos años se especializó en conseguir todo tipo de animales
obtenido innumerables trofeos en exposiciones caninas
da cierto pudor que luego de haber protagonizado su film,
para filmaciones y espectáculos. Hace muy bien su trabajo
de diversas partes del mundo. Este es su debut cine-
le estacione el auto nuevamente.
y es muy requerido por aquellos que, con urgencia, pueden
matográfico. Sus ídolos son Lassie y Rin-tin-tin.
This is his screen debut. He looks after a garage near Sorin’s
necesitar un león, un chimpancé o un cardumen de pirañas.
Dogo Argentino. Son of ACG - Estuque de Santa Isabel and
production company. Now that filming has ended he has
This was also his first film. A veteran of the Falklands
Pacha de Nueva Cordoba. He has won numerous trophies
gone back to his old job. But Sorin feels a certain sense
war, in recent years he has specialized in sourcing all kinds
in dog shows in various parts of the world. This is his
of embarrassment that he is once again parking his car for
of animals for films and shows. He does his job very well
first film. His heroes are Lassie and Rin-tin-tin.
him after having played the lead in his film.
and is very much sought-after by clients who have an urgent need for a lion, chimpanzee or a shoal of piranhas.
4. MICOL ESTEVEZ
5. KITA CA
6. PASCUAL CONDITO
(GRACIELITA). Tiene nueve años y de todos los que par-
(LA SEÑORA DE LA ESTANCIA). Es la terapeuta gestáltica
( PA S C U A L ) . Conocido distribuidor cinematográfico
ticipan del film es la única con sólida experiencia. Es actriz
a la que recurrió el encargado de casting en busca de apoyo
argentino. Comercializó con gran éxito “Historias Mínimas”.
desde los cuatro años y trabaja asiduamente en cine, tele-
psicológico y terminó participando en el film.
Well-known Argentinian film distributor. He marketed “His-
visión y teatro.
She is the gestalt therapist who the casting director con-
torias Mínimas” with great success.
She is nine years old and of all those taking part in the film
sulted for psychological help and ended up being in the film.
is the only one with professional experience. She has been an actress since the age of four and works regularly in films, TV and theatre.
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7. CLAUDINA FAZZINI
8. CARLOS ROSSI
9. MARIELA DIAZ
(CLAUDINA). Asistente de producción en comerciales dirigi-
(EL GERENTE). Es director de prensa del Consejo Delibe-
(LA HIJA). Santiagueña. Es docente en un colegio secun-
dos por Carlos Sorin. Este es su debut cinematográfico.
rante de Bahía Blanca. Hasta el mismo momento de la fil-
dario. Participó hace tres años en “Historias Mínimas”.
Production assistant in commercials directed by Carlos
mación creyó que se trataba de una broma organizada por
Esta es su segunda película.
Sorin. This is her film debut.
sus amigos.
From the province of Santiago del Estero. She is a sec-
He is press director of Consejo Deliberante in Bahía
ondary school teacher. She took part in “Historias Míni-
Blanca. Right up to the time of filming he thought it was
mas” three years ago. This is her second film.
a joke organized by his friends.
10. ROSA VALSECCHI
11. SABINO MORALES
12. ROLO ANDRADA
(SUSANA). Vive en Viedma. Es empleada judicial,
Cría ovejas en un pequeño campo patagónico. Ya había
Tucumano. Anima fiestas y eventos sociales en su provin-
docente y actriz amateur. También participó en “Histo-
participado en “Historias Mínimas”.
cia natal. Es su segunda película. La primera fue “Histo-
rias Mínimas” y esta es su segunda película.
He looks after sheep on a smallholding in Patagonia. He
rias Mínimas”.
She lives in Viedma. She is involved in legal work,
has previously taken part in “Historias Mínimas”.
From Tucuman. He hosts fiestas and social events in his
teaches and is an amateur actress. She also took part in
native province. This is his second film. His first was “His-
“Historias Mínimas” and this is her second film.
torias Mínimas”.
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CARLOS SORIN.
DIRECTOR Y CO-PRODUCTOR (GUACAMOLE FILMS)
Director de cine argentino. Ha filmado “La Película del Rey” (1986 - León de Plata del Festival de Venecia y Goya a la Mejor Película Extranjera de Habla Hispana), “Eterna Sonrisa” (1989) e “Historias Mínimas” (2002 - Gran Premio del Jurado Festival de San Sebastián y Goya a la Mejor Película Extranjera de Habla Hispana, entre otros premios). “El Perro” (2004) es su cuarto film. Aparte de su profesión, Sorin era conocido también por su gran amor por los perros, que conservó hasta promediar esta película. DIRECTOR AND CO-PRODUCER (GUACAMOLE FILMS) Argentinian film director. His films include “La Película del Rey” (A King and His Movie) (1986 – Silver Lion at the Venice Film Festival and Goya Award for the Best Spanish-speaking Foreign Film) “Eterna Sonrisa” de New Jersey (Eversmile New Jersey) (1989) starring Daniel Day Lewis and Historias Mínimas (Minimal Stories) (2002 – Special Jury Award at the San Sebastián Film Festival and Goya Award for the Best Spanish-speaking Foreign Film, amongst other awards). BOMBÓN - “El Perro” (2004) is his fourth film. As well as being a filmmaker, Sorin is also known for his great love of dogs which lasted until half-way through this film.
OK FILMS.
CO-PRODUCTOR
Creada a partir de la asociación entre OSCAR KRAMER y HUGO SIGMAN, OK FILMS S.A. es una empresa argentina dedicada a la producción integral de largometrajes tanto en la Argentina como en el exterior. Sus actividades incluyen la adquisición de derechos editoriales, el desarrollo de guiones y co-producciones internacionales. HUGO SIGMAN es el accionista de Medios Argentinos SA y de Editorial Granica. A través de la primera, edita publicaciones de prestigio como: TXT Revista Textual, Le Monde Diplomatique Edición Cono Sud así como varios libros de entrevistas. OSCAR KRAMER, actualmente Presidente de OK Films, estableció hace casi veinte años las bases de esta compañía independiente, integrando talentos del cine internacional con realizadores e intérpretes argentinos. Filmografía de OSCAR KRAMER: “El Perro” (Bombon, The Dog) (2003), dirigida por Carlos Sorín. “Kamchatka” (2002), dirigida por Marcelo Piñeyro con Cecilia Roth y Ricardo Darin. Representante argentina en la preselección del Oscar a la Mejor Película en Lengua No Inglesa de 2002. “Plata Quemada” (2000), dirigida por Marcelo Piñeyro. Selección Oficial de los festivales de Venecia, Toronto y Londres. Premio Goya 2001 a la Mejor Película Extranjera de Habla Hispana. “Corazón Iluminado” (1997) dirigida por Héctor Babenco. Competición Oficial Cannes 1998. “El Impostor” (1997) dirigida por Alejandro Maci. Coral de Plata en el Festival Internacional de Cine de La Habana 1998 a la Mejor Película, Mejor Fotografía y Mejor Dirección Artística. “La Lección De Tango” (1996) dirigida por Sally Potter. Apertura Oficial del Festival Internacional de Cine de Mar del Plata 1997 donde obtuvo el Ombú de Oro. Distribuida en USA por Sony Classics. “De Eso No Se Habla” (1992) dirigida por María Luisa Bemberg con Marcello Mastroianni, Competición Oficial Venecia 1993. Distribuida en USA por Sony Classics. “La Peste” (1991) dirigida por Luis Puenzo e interpretada por William Hurt, Raúl Julia, Robert Duvall, Sandrine Bonnaire y Jean Marc Barr. Competición Oficial Venecia 1992. “Eterna Sonrisa” en New Jersey (1988), dirigida por Carlos Sorín, con Daniel Day Lewis. “La Historia Oficial” (1985) de Luis Puenzo, que dio a Argentina su primer y único Oscar por la Mejor Película Extranjera en 1986. (Productor Asociado).
WANDA VISION.
PRODUCTOR ASOCIADO
Productora y distribuidora de cine independiente. Entre las últimas producciones en las que se ha vinculado están: 2001 “Nómadas del viento” dirigida por Jacques Perrin. Nominada a los Oscar 2003– Mejor Documental. 2002 “Historias Mínimas” dirigida por Carlos Sorín con Javier Lombardo, Antonio Benedictis, Javiera Bravo. Festival de San Sebastian 2002 – Premio Especial del Jurado. “El crimen del padre Amaro” dirigida por Carlos Carrera con Gael García Bernal, Sancho Gracia, Ana Claudia Talancón. Nominada a los Oscar 2003 – Mejor Película Extranjera. 2003: “Suite Habana” dirigida por Fernando Pérez. Película de apertura del Festival de San Sebastián 2003. Festival de La Habana 2003: Mejor Película, Mejor Director, Mejor Música, Mejor Banda Original, Mejor Cartel, Premio de la Federación Internacional de la Prensa CInematográfica. 2004: “La puta y la ballena” dirigida por Luis Puenzo con Aitana Sánchez-Gijón, Leonardo Sbaraglia, Miguel Angel Solá. Actualmente en postproducción. “El abrazo partido” dirigida por Daniel Burman con Daniel Handler, Melina Petriella, Sergio Boris, Adriana Aizenberg, Jorge D´Elia, Diego Korol. “Whisky” dirigida por Juan Pablo Rebella y Pabllo Stoll con Andrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani, Ana Katz, Daniel Hendler.
OK FILMS.
CO-PRODUCER
Established from the association between OSCAR KRAMER and HUGO SIGMAN, OK FILMS S.A. is an Argentine company that integrally produces feature films both in Argentina and overseas. Its activities include the acquisition of publishing rights, script development and international co-productions. Hugo Sigman, doctor and businessman from the pharmaceutical industry, is shareholder of Medios Argentinos SA, publisher of TXT text journal, Le Monde Diplomatique Cono Sud Edition and books of interviews. He is also shareholder of Editorial Granica. Oscar Kramer, current chairman of OK Films, set up the basis of this independent company almost 20 years ago, integrating talents from world cinema with Argentine artists and technicians. Filmography of OSCAR KRAMER: “El Perro “(Bombon, The Dog) (2003), directed by Carlos Sorín. Kamchatka (2002), directed by Marcelo Piñeyro, starring Cecilia Roth, Ricardo Darin, Argentina´s Entry for Best Foreign Film at the 2002 Oscars. “Plata Quemada” (Burnt Money) (2000), directed by Marcelo Piñeyro. (Official Selection Venice, Toronto and London Festivals). Goya Award 2001 for the Best Foreign Spanish-Speaking Film. “Corazon Iluminado” (Foolish Heart) (1997) directed by Héctor Babenco (Cannes 1998 Official Competition). “El Impostor” (The Impostor) (1997) directed by Alejandro Maci. “Coral de Plata” award at the 1998 La Habana International Film Festival for Best Film, Best Photography and Best Cinematography. “La Lección De Tango” (The Tango Lesson) (1996) directed by Sally Potter, Official Opening of the 1997 Mar del Plata Festival International Film Festival where it won the “Ombú de Oro” award. Distributed in the USA by Sony Classics. “De Eso No Se Habla” (I Don’t Want to Talk About It) (1992) directed by María Luisa Bemberg, starring Marcello Mastroianni, (Venice 1993 Official Competition). Distributed in the USA by Sony Classics. “La Peste” (The Plague) (1991) directed by Luis Puenzo, starring William Hurt, Raúl Julia, Robert Duvall, Sandrine Bonnaire and Jean Marc Barr (Venice 1992 Official Competition). “Eversmile New Jersey” (1988), directed by Carlos Sorín, starring Daniel Day Lewis.| “La Historia Oficial” (The Official Story) (1985) which won Argentina its first and only Oscar as Best Foreign Film in 1986. (Associated Producer)
WANDA VISION.
ASSOCIATE PRODUCER
WANDA VISION is a company specialized in the distribution & production of independent films. Among its last productions: 2001 « Nómadas del Viento » (Le Peuple Migrateur) directed by Jacques Perrin. Oscar 2003 nominee – best documentary. 2002 « Historias Mínimas» directed by Carlos Sorín with Javier Lombardo, Antonio Benedictis, Javiera Bravo San Sebastian Film Festival 2002 - Special Jury Award « El crimen del Padre Amaro» directed by Carlos Carrera, with Gael. García Bernal, Sancho Gracia, Ana Claudia Talancón Oscar 2003 nominee – Best Foreign Film. 2003 « Suite Habana » directed by Fernando Pérez. Opening film San Sebastian Film Festival 2003. La Havana Film Festival: Best Film, Best Director, Best Music, Best Original Soundtrack, Best Poster, International Federation of the Cinematographic Press. 2004 « La puta y la ballena » directed by Luis Puenzo with Leonardo Sbaraglia, Aitana Sánchez Gijón, Miguel Angel Solá, Pep Munné, Mercè Llorens « El abrazo partido »directed by Daniel Burman with Daniel Hendler, Melina Petriella, Sergio Boris, Adriana Aizenberg, Jorge D`Elia, Diego Korol. « Whisky » directed by Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll with Andrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani, Ana Katz, Daniel Hendler.
FICHA TÉCNICA.
NOTAS DE PRODUCCIÓN.
"EL PERRO" (Título Internacional "BOMBÓN, El Perro")
La filmación tuvo lugar en escenarios naturales de la Patagonia argentina, durante los
Director: CARLOS SORIN
meses de Noviembre y Diciembre de 2003.
Productor: OSCAR KRAMER
Nuevamente, al igual que en “HISTORIAS MINIMAS”, el director eligió trabajar con per-
Productores Asociados: HUGO SIGMAN y JOSE MARÍA MORALES
sonas sin formación actoral. Para integrar el elenco se realizó un casting por casi todas
Guión Cinematográfico: SANTIAGO CALORI, SALVADOR ROSELLI y CARLOS SORIN
las provincias de nuestro país: Buenos Aires, Santa Fe, Córdoba, Tucumán, Santiago del
Sobre una idea original de: CARLOS SORIN
Estero, Catamarca, La Rioja, Chaco, Corrientes, Neuquén, Río Negro y Santa Cruz.
Dirección de Fotografía: HUGO COLACE A.D.F.
Esta película ha obtenido las siguientes Declaraciones de Interés:
Dirección de Arte: MARGARITA JUSID
Interés Cultural Nacional – Secretaría de Cultura de la Presidencia de La Nación
Dirección de Sonido: ABBATE & DÍAZ
Interés Provincial – Gobierno de la Provincia de Santa Cruz
Compaginación: MOHAMED RAJID
Interés Turístico Provincial – Subsecretaría de Turismo de la Prov. de Santa Cruz
Música: NICOLÁS SORIN
Interés Cultural Provincial – Subsecretaría de Cultura - Provincia de Buenos Aires
Una Producción de: GUACAMOLE FILMS (Argentina) y OK FILMS S.A. (Argentina)
Interés Municipal – Municipalidad de Bahía Blanca
En asociación con: WANDA VISION S.A. (España) CHEMO – Romikin S.A.
El film será distribuido por 20th Century Fox Argentina y su estreno está previsto para
Distribuida en Argentina por: 20th Century Fox Argentina
Septiembre de 2004, previo paso por los Festivales de Toronto y San Sebastián (Compe-
Distribución Internacional: Bavaria Film International
tencia Oficial).
Duración: 96 minutos, 27 segundos. Ratio: 1:1:85 Sonido: Dolby Digital
TECHNICAL DATA.
PRODUCTION NOTES.
"BOMBON, EL PERRO" (INTERNATIONAL TITLE)
The film was shot in natural locations in Argentinean Patagonia during the months of
Director: CARLOS SORIN
November and December 2003. Once again, as in HISTORIAS MINIMAS, the director
Producer: OSCAR KRAMER
chose to work with people who were untrained as actors. In making up the cast, the cast-
Co-producers: HUGO SIGMAN y JOSE MARÍA MORALES
ing process was carried out in almost all the provinces of Argentina: Buenos Aires, Santa
Screenplay: SANTIAGO CALORI, SALVADOR ROSELLI y CARLOS SORIN
Fe, Córdoba, Tucumán, Santiago del Estero, Catamarca, La Rioja, Chaco, Corrientes,
From an original idea by: CARLOS SORIN
Neuquén, Río Negro and Santa Cruz.
Director of Photography: HUGO COLACE A.D.F.
This film has obtained the following Statements of Interest:
Artistic Director: MARGARITA JUSID
National Cultural Interest – National Secretary of Argentina’s Department of Culture
Sound: ABBATE & DÍAZ
Provincial Interest – Government of the Province of Santa Cruz
Editor: MOHAMED RAJID
Provincial Tourism Interest – Sub-department of Tourism, Province of Santa Cruz
Music: NICOLÁS SORIN
Provincial Cultural Interest – Sub-department of Culture, Province of Buenos Aires
Produced by: GUACAMOLE FILMS (Argentina) y OK FILMS S.A. (Argentina)
Municipal Interest – Bahía Blanca City Council
Co-produced by: WANDA VISION S.A. (Spain) y CHEMO – Romikin S.A.
The film will be distributed by 20th Century Fox Argentina and is due to be premiered in
Distributed in Argentina by: 20th Century Fox Argentina
September 2004, prior to being shown at the Toronto and San Sebastián Film Festivals
Running Time: 96 minutes, 27 seconds
(Official Competition).
Ratio: 1:1:85 Sound: Digital Dolby