Estudios Bíblicos LifeWay® Para Jóvenes REAL

2 jun. 2013 - don't run the risk of getting hurt.) What's the downside of apathy? How has .... “It is in the process of being worshiped that. God communicates.
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Estudios Bíblicos LifeWay Para Jóvenes REAL Manual para el Líder / Verano 2013

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Plan de Salvación Cómo llegar a ser un cristiano ADMITE Admite ante Dios que eres pecador. Arrepiéntete y apártate del pecado. Romanos 3:23; 6:23; Hechos 3:19

CREE Cree que Jesucristo es el Hijo de Dios y acepta el perdón de pecados que Dios te regala. Juan 3:16; Juan 14:6; Hechos 4:12; Romanos 5:8; Efesios 2:8-9; 1 Juan 1:11-13

CONFIESA Confiesa tu fe en Cristo como Salvador y Señor. 1 Juan 1:9; Romanos 10:9-10, 13 Si crees que Jesucristo murió por tus pecados y deseas recibir nueva vida a través de Él, debes hacer una oración similar a esta y pedirle que sea tu único y suficiente Salvador y Señor: “Amante Dios, yo soy un pecador y he sido rebelde contigo de muchas maneras. Yo creo que Jesucristo murió por mis pecados y que solamente a través de la fe en su muerte y resurrección podré ser perdonado. Ahora, me arrepiento de mis pecados y pido a Jesucristo que entre a mi vida y sea mi Señor y Salvador. De aquí en adelante, seguiré al Señor Jeucristo. Muchas gracias, Señor, por amarme y perdonarme. En el nombre de Jesucristo, amén”. Después de haber recibido a Jesucristo en tu vida, debes compartir tu decisión con otra persona y seguir el ejemplo de Cristo, debes ser bautizado por inmersión en tu iglesia local como una expresión pública de tu fe. Romanos 6:4; Colosenses 2:6

Índice

Guía del Líder REAL

Volumen 3 | Número 4 Verano 2013

Óscar J. Fernández

Senior Team Leader Elizabeth Díaz-Works

Una guía para enseñar verdades bíblicas a jóvenes de entre 12 y 17 años.

Production Editor Bill Craig

CRD Publishing Director Envíe sus preguntas/comentarios a: Estudios Bíblicos LifeWay para Jóvenes REAL, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 37234-0135. o envíe un correo electrónico a [email protected] Printed in the United States of America

¿Cómo usar REAL?.......................................................................................... 02 Estrategia para el desarrollo espiritual.........................................................03 En el próximo trimestre de REAL..................................................................72

U1: Diagnóstico: Apatía Este estudio bíblico de cuatro sesiones, basado en el libro de Malaquías, es un desafío a la apatía espiritual del pueblo de Dios. Es un llamado a los creyentes para que se arrepientan de su autocomplacencia, y para que experimenten una renovación auténtica.

POSE E R

S1: Junio 2 – Cuando la apatía ataca..............................................................05 Estudios Bíblicos LifeWay para Jóvenes REAL Leader Guide (ISSN: 2155-2754; Item 005267025) is published quarterly by LifeWay Christian Resources, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 37234, Thom S. Rainer, President. © 2013 LifeWay Christian Resources. ¿Tiene algún problema con el pedido de la literatura? Visite www.lifeway. com/espanol, o escriba a LifeWay Church Resources Customer Service, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 37234-0113. Para subscripciones envíe un FAX al (615) 251-5818 ó un mensaje a la dirección de correo electrónico [email protected]. Para múltiples copias que se envían a una misma dirección cada trimestre, envíe un FAX al (615) 251-5933 ó un mensaje a la dirección de correo electrónico orderentry@ lifeway.com. También puede hacer su pedido mediante nuestra página Web: www.lifeway. com/espanol y en los Estados Unidos, Puerto Rico y Canadá puede llamar gratis al teléfono 1-800-257-7744 de 8:00 am a 4:00 pm Hora del Centro. Creemos que la Biblia tiene a Dios como su autor; la salvación como su finalidad, y la verdad, sin ninguna mezcla de error, como su tema. Para ver los principios doctrinales que sustentamos, visite: www.lifeway.com/ doctrinalguideline. A menos que se indique lo contrario, todas las citas bíblicas se han tomado de la Santa Biblia, Versión Reina-Valera 1960, © Copyright Sociedades Bíblicas en América Latina, publicada por Broadman & Holman Publishers, Nashville, TN, y King James Version. Usada con permiso.

S2: Junio 9 – El tratamiento de la apatía - Primera parte.............................. 10 S3: Junio 16 – El tratamiento de la apatía – Segunda parte............................ 15 S4: Junio 23 – Cómo evitar la recaída en la apatía .......................................... 20

U2: Guiado por Espíritu Cuando venimos a Cristo, no somos dejados solos. Este estudio de cinco lecciones está enfocado en la presencia de Dios en nuestras vidas por medio de su Santo Espíritu. El Espíritu Santo tiene un papel activo en nuestra salvación, y Él sigue trabajando en y a través de nosotros para ayudarnos a vivir realmente esa salvación.

CON OC E R

S1: Junio 30 – Libre.......................................................................................... 26 S2: Julio 7 – Victoriosos................................................................................. 31 S3: Julio 14 – Capacitad..................................................................................36 S4: Julio 21 – Sabio......................................................................................... 41 S5: Julio 28 – Confiado...................................................................................46

U3: Marca la diferencia – Sé tú la diferencia Mediante la utilización de acontecimientos en la vida del profeta Jeremías, el estudio se enfocará en cómo ser la clase de persona por medio de la cual Dios actúa para llevar a cabo sus propósitos en el mundo. S1: Agosto 4 – No inventes excusas................................................................ 52

COM PARTI R

S2: Agosto 11 – Deja que tu corazón sea quebrantado..................................... 57 S3: Agosto 18 – Sobreponte al desánimo.......................................................... 62 S4: Agosto 25 – Persevera en la obediencia...................................................... 67 01

¿Cómo usar REAL? Guía del Líder

COMIENCE AQUÍ. Estas dos páginas son el corazón de este estudio. El plan de enseñanza • Provee preguntas para iniciar diálogos, y también ideas para compartir con sus estudiantes. • Incluye actividades opcionales. Convivencia • Provee sugerencias para la enseñanza. • Le ayudará a conectar el estudio con la cultura y los pensamientos de los jóvenes. Ayudas online • En http://estudiosbiblicoslifeway.wordpress.com se ofrecen semanalmente los ítems del recurso didáctico y dos nuevas secciones para ayudarle a preparar la lección entre semana.

ESTUDIO BÍBLICO El estudio bíblico personal son 3 páginas con un comentario interactivo que le ayudará a entender los pasajes que debe enseñar. Deje que Dios le hable a través de este estudio bíblico, antes de enseñar la clase.

02 Estudios Bíblicos para Jóvenes REAL Líder / Verano 2013

Estrategia para el desarrollo espiritual

CONOCER

POSEER

COMPARTIR

Desarrollo vertical

Desarrollo interior

Desarrollo horizontal

Jesús creció en gracia para con Dios.

Señorío Disciplinas Los jóvenes conocerán a Cristo al reconocer el señorío de Cristo y practicar las disciplinas espirituales.

Jesús creció en sabiduría y estatura.

Carácter

Jesús creció en gracia para con los hombres.

Discernimiento

Relaciones Influencia

Los jóvenes aprenderán a poseer su fe a medida que crezcan en carácter y discernimiento.

Los jóvenes compartirán su fe a medida que desarrollen relaciones e influencia en otros.

Estudios Bíblicos LifeWay® para Jóvenes: REAL está diseñada para ayudar a los estudiantes a CONOCER a Cristo. POSEER su fe, y COMPARTIR su fe. Estos tres fundamentos conforman la estrategia de desarrollo espiritual para jóvenes de LifeWay. Al usar Estudios Bíblicos LifeWay® para Jóvenes: REAL, los estudiantes serán expuestos a estas tres áreas de desarrollo espiritual. En cada página de introducción a la unidad, usted podrá encontrar los símbolos de CONOCER, POSEER y COMPARTIR, los que le indicarán el área de desarrollo espiritual que se abarcará en esa unidad.

03

CONOC E R

U1

DIAGNÓSTICO: APATÍA

COM PARTI R

POSEER

Junio 2013

Este estudio bíblico de cuatro sesiones, basado en el libro de Malaquías, es un desafío a la apatía espiritual del pueblo de Dios. Es un llamado a los creyentes para que se arrepientan de su autocomplacencia, y para que experimenten una renovación auténtica.

S1: Junio 2 – Cuando la apatía ataca ¿Qué lleva a una persona a la apatía?

¿Porqué este estudio? ¿A quién le importa la apatía? A Dios le importa. Este estudio es importante, porque muchos creyentes se han vuelto apáticos y autocomplacientes en su caminar con Dios. En la iglesia de hoy hace falta una renovación, y ésta debe comenzar en los corazones del pueblo de Dios. Una cosa es identificar un problema, pero otra totalmente diferente es encontrarle solución. Este estudio no solo considera el problema, sino que también muestra la solución bíblica al mismo.

S2: Junio 9– El tratamiento de la apatía - Primera parte ¿Cómo puedo luchar contra la apatía?

S3: Junio 16– El tratamiento de la apatía - Segunda parte ¿Cómo puedo luchar contra la apatía?

S4: Junio 23– Cómo evitar la recaída en la apatía ¿Cómo puedo mantenerme firme en Cristo para no volver a caer en la apatía?

Los jóvenes serán desafiados a confesar su fe. Bajo el pilar de CONFESAR está la categoría del discernimiento, y este estudio hará que los jóvenes evalúen su grado de apatía o compromiso con Dios. Para más información en cuanto a la estrategia para CONFESAR su fe, vea Estrategia con los jóvenes en la página 3).

 isite nuestra página en Facebook donde podrá encontrar V artículos y ayudas adicionales de mucha utilidad. https://www.facebook.com/estudiosbiblicoslifewaypara jovenes

Los ítems de las Ayudas para la Enseñanza así como actividades para mediados de semana y Ayudas Adicionales para el líder se encuentran en el internet en esta dirección: http://estudiosbiblicoslifeway.wordpress.com . No deje de visitar este sitio y recomendárselo a otros.

04 Estudios Bíblicos para Jóvenes REAL Líder / Verano 2013

Estudio bíblico

S1

2 de Junio, 2013

Le Pregunta

Diagnóstico: Apatía

La Respuesta

Cuando la apatía ataca Malaquías 1.1-14

¿Qué lleva a una persona a la apatía? La apatía se introduce poco a poco cuando quitamos la mirada de nuestro amoroso Dios para servirnos a nosotros mismos.

La Práctica

Los jóvenes responderán al amor de Dios dando a Él lo mejor de ellos.

PREPARE EL ESTUDIO >>  Estudie Malaquías 1.1-14. >>  Adapte el plan de enseñanza a su clase y a las necesidades de los jóvenes. >>  Reúna los recursos. >>  ¡Ore!

Opción: About a Boy Ponga el clip de About a Boy (2002) en el que Will Freeman habla del problema que hay con la caridad. Relacione esta actitud egoísta con el tema de la apatía. Puede descargar el clip “The Problem with Charity”, en wingclips.com.

COMIENCE EL ESTUDIO

ESTUDIE LA BIBLIA

 ¿Cómo definirían ustedes la apatía? >>  Muestre el cartel “Definición de apatía” (ítem 1) en http://estudiosbiblicoslifeway.wordpress.com y examine el concepto de la misma. >>  Diga a los jóvenes que formen equipos y dramaticen situaciones que demuestren apatía. Ofrezca un premio al equipo que usted considere que lo hizo mejor. Después de sus presentaciones, premie al equipo que hizo el menor esfuerzo y que pareció ser el más apático en cuanto a la tarea. (Tal vez usted también quiera demostrar apatía, dando un premio muy mediocre ­tal como una tira de goma de mascar­o no dando nada.)  ¿Cuál es la ventaja de la apatía? (Si uno no se interesa por hacer algo, no corre el riesgo de ser herido emocionalmente.)  ¿Cuál es la desventaja de la apatía?  ¿Cómo les ha afectado a ustedes la apatía de otras personas?  ¿Cómo creen ustedes que afecta la apatía a Dios? >>  Llame la atención al cartel “Diagnóstico: Apatía” (ítem 2). Estaremos estudiando el libro de Malaquías durante las siguientes cuatro semanas, un libro que confrontó a Israel con su propia indiferencia. En el estudio de hoy veremos tres cosas que traen como consecuencia la apatía. Opción: Comida recién hecha/comida rancia Tenga comida al comienzo del estudio. La mitad de ella debe estar recién hecha y ser apetecible (tal como donuts frescos o cookies hechos en casa); la otra mitad debe estar rancia o ser menos apetecible (tal como una marca genérica de cookies). No señale la diferencia en ese momento.

Utilice las ideas o frases que siguen para ayudar a los jóvenes a entender el significado de los pasajes.

1

Cuando dudamos del amor de Dios.

Haga una breve introducción al libro de Malaquías, y diga la razón por la que fue escrito. Sabemos poco del profeta Malaquías, pero utilizando básicamente las palabras, los pensamientos y las actitudes del pueblo, Malaquías hizo frente a la indiferencia de las personas en cuanto al temor a Dios, su servicio a Él y a hacer su voluntad. >>  Diga que una carga o una profecía es una comunicación de parte de Dios. >>  Leer Malaquías 1.1-5. Dios le recordó a los hijos de Israel la evidencia de su amor a ellos: los eligió como un pueblo para Él.  ¿Cuáles son algunas razones por las que las personas dudan del amor de Dios?  ¿De qué manera puede el dudar del amor de Dios llevar a la apatía? >>  Dirija a los estudiantes a saber más acerca de Jacob y Esaú. >>  Si Dios ama, ¿por qué dijo que aborreció a Esaú? >>  Lea la cita de Ray Clendenen.  ¿Cómo ven ustedes el amor de Dios a su alrededor? Transición: La apatía comienza a echar raíces cuando no vemos cómo nos ama Dios. Nos volvemos indiferentes porque pensamos que Él es indiferente. Eso contribuye a tener una actitud de no dar lo mejor de nosotros.

*

Convivencia Recuerde Muchos jóvenes han permitido que las circunstancias de sus vidas reduzcan su manera de ver a Dios y de lo que Él exige de ellos. Están ocupados de su propia comodidad, y es posible que se hayan vuelto cínicos en cuanto al amor de Dios por ellos. Él quiere recordarles cuánto les ama, y desea que ellos le respondan con amor y profunda obediencia. Comprenda a los estudiantes La mayoría de los adolescentes son apasionados e idealistas. Pero la apatía espiritual de los adolescentes se debe a que ellos, muchas veces, no ven a los adultos vivir con pasión su fe. La lección más grande que ellos pueden recibir al estudiar el libro de Malaquías, es el ejemplo y la pasión que usted demuestre en su andar con Cristo. Comprenda las culturas Según Barna Research, el 32% de las personas que asisten regularmente a la iglesia dicen que nunca han experimentado la presencia de Dios en la adoración, y casi la mitad de ellas (el 48%) no han tenido un encuentro con la presencia de Dios en los últimos doce meses. Asisten a los servicios, pero no adoran. (George Barna, Inward, Ouward, Upward: Ministry that Transforms Lives)

2 de junio, 2013 05

2

Cuando no damos lo mejor.

>>  Leer Malaquías 1.6-10. Dios confrontó a los israelitas por su apatía en la adoración, incluso por sus sacrificios inaceptables.  ¿Por qué razón adoran ustedes a Dios?  ¿De qué manera cada paso del servicio de adoración les lleva a adorar a Dios? >>  Los israelitas adoraban a Dios, pero no lo hacían bien. La condición de sus corazones se reflejaba en los mediocres sacrificios que ofrecían a Dios. >>  Comente lo que significan las palabras despreciar, menospreciar y deshonrar.  ¿Cómo ofrecía lo inmundo o deshonraba el pueblo a Dios en su adoración?  ¿Cómo creen ustedes que se sentía Dios en cuanto a esa adoración?  ¿De qué maneras ofrecemos nosotros animales “enfermos” en la adoración?  Guíe a los jóvenes a reflexionar en las preguntas siguientes: ¿Qué tan entregado estoy cuando adoro a Dios? ¿Estoy dando a Dios lo mejor de mí en la adoración? ¿O no le estoy dando lo mejor?  ¿De qué formas deshonramos a Dios con nuestra adoración? Opción: Evaluando mi adoración (Jóvenes de más edad) Si su iglesia utiliza un boletín en la adoración, distribuya copias del mismo y examinen cada parte del servicio. No critique a los líderes de la iglesia ni comente qué tan efectiva considera usted que es cada parte del mismo. En vez de eso, hablen de las maneras como pudieran utilizar cada elemento del servicio para involucrarse en la adoración. Lo importante es involucrarnos de lleno en la adoración. Transición: Una cosa que puede motivarnos a dar a Dios lo mejor, es recordar quién es Él.

3

Cuando nos olvidamos de a quién servimos.

Leer Malaquías 1.11-14. Los israelitas no solo habían fallado en recordar el amor de Dios por ellos y en ofrecerle lo mejor, sino que también habían fracasado en reconocer su grandeza. Malaquías dijo que la grandeza de Dios sería reconocida y reverenciada en todas las naciones.  ¿De qué manera es afectada nuestra actitud hacia la adoración por lo que nos agrada o desagrada?  ¿Qué cosas adoramos hoy en vez de Dios, o además de Dios? (Ejemplos: el dinero, el sexo, las relaciones o las comodidades.) ¿De qué manera profanan o debilitan estas cosas nuestra adoración a Dios?

 ¿Qué significa temer a Dios? ¿Por qué debe ser temido?  ¿Cómo reconocemos la importancia de Dios en nuestra adoración? >>  La adoración a Dios le parecerá un fastidio a cualquiera que lo haga sin gratitud y amor. Opción: Audience of One (Musical) Para recordar a los estudiantes a quien adoramos a fin de cuentas, haga sonar la canción “Audience of One”, por Big Daddy Weave (One and Only, 2010). Dígales que escuchen lo que el cantante considera su deseo y su recompensa. Transición: Reflexionar en quién es Dios, y en lo mucho que Él nos ama, debe ponerle fin a cualquier apatía, y motivarnos a darle lo mejor.

APLIQUE LA VERDAD BÍBLICA Utilice las ideas que siguen para hacer clara la intención de este estudio. Guíe a los jóvenes a pensar en las maneras como pueden dar lo mejor de ellos a Dios.  ¿Qué piensan ustedes en cuanto al amor que Dios les tiene?  ¿Cómo van a responder al amor de Dios? >>  Ya hemos hablado antes de las maneras como podemos no dar a Dios lo mejor. Guíe a los jóvenes a escoger una de esas maneras, y pensar en cómo pueden cambiar eso para dar lo mejor a Dios.  ¿Qué les está impidiendo dar lo mejor a Dios?  ¿Qué cosa pueden hacer hoy para mostrar a Dios que lo adoran a Él solamente? >>  Mientras se prepara para terminar la sesión, señale la semejanza de la adoración con lo que sucede en el teatro. Anime a los estudiantes a tener en mente este pensamiento, al buscar quitar su mirada de ellos mismos para adorar a Dios. >>  Concluya la sesión en oración, pidiendo al Señor que ayude a sus jóvenes a responder al amor de Dios dándole lo mejor.

SEGUIMIENTO El enfoque de este estudio ha sido la adoración congregacional, pero asegúrese de que cada joven sepa cómo tener la adoración personal. Dé a cada joven un ejemplar de la revista Essential Connection o algún otro material devocional para usar durante la semana, que les sirva de ayuda en su tiempo personal a solas con Dios. La sección “Conectándonos” ofrece varias sugerencias en cuanto a cómo puede usted hacer el seguimiento de este estudio con sus jóvenes durante esta semana.

06 Estudios Bíblicos para Jóvenes REAL Líder / Verano 2013

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Conectándonos

f MENSAJE DE TEXTO 1. Piensa hoy en algunas cosas que te recuerden el amor de Dios. 2. ¿Qué es lo mejor que puedes ofrecer a Dios hoy? 3. Hazte esta pregunta de vez en cuando: ¿Estoy sirviendo a Dios… o me estoy sirviendo a mí mismo?

hCORREO

ELECTRÓNICO Estoy pidiendo a Dios que Él te inunde con su amor hoy, y que te sientas movido a adorarle.

FACEBOOK

“Es en la actividad de la adoración que Dios comunica su presencia a los hombres” – C. S. Lewis Consejo De ser necesario, recuerde a los jóvenes el estudio sobre la adoración que tuvieron hace tres meses. En marzo, consideramos la motivación que tenemos para adorar, en Salmos 42 y 43, y el centro de nuestra adoración, en Salmos 92. Relacionémonos Anime a su clase a sentarse juntos en el culto de adoración de la iglesia de esta semana. Desafíelos a enfocarse en los diferentes elementos de la adoración, para que tengan de verdad un encuentro de persona a persona con Dios.

Comentario

Estudio bíblico

¿A

LGUNA vez dudó usted del amor de Dios? ¿Tienen dudas los miembros de su clase? Cuando la vida va mal, ¿qué perspectiva adopta usted para buscar respuestas: la de Dios o la suya?

1

Dudas acerca del amor de Dios

Malaquías 1.1-5 El nombre Malaquías significa “mi mensajero”. Malaquías era mensajero de Dios. Él tenía una Profecía de parte de Dios. Era una palabra urgente de Jehová contra Israel, el pueblo del pacto de Dios. Aunque los que iban a escuchar la profecía de Malaquías no eran más que los 100,000 ó 150,000 habitantes de una pequeña región que rodeaba a Jerusalén, conocida como Judá, el profeta se dirige a ellos como herederos de las promesas y obligaciones que Dios le había dado a todo Israel. La profecía de Malaquías comienza refiriéndose al amor que Dios expresó en el pacto: Yo os he amado. El pueblo de Israel necesitaba escuchar acerca del amor de Dios. Tenían una pregunta relacionada con esto: ¿En qué nos amaste? Es probable que quienes escuchaban a Malaquías creyeran tener buenas razones para hacer esta pregunta. Vivían bajo un gobernante que los persas nombraron mucho después de haber regresado de la cautividad en Babilonia (Malaquías 1.8). El territorio de su nación solo tenía de 600 a 900 millas cuadradas, entre la mitad y las tres cuartas partes del tamaño del estado de Rhode Island. Dentro de este diminuto territorio habían visto fallar sus cosechas (vea 3.9-11). Con seguridad se preguntarían: “¿Amor? ¿Dónde está el amor?” Si alguna vez usted ha dudado del amor de Dios, ¿sabe qué dio origen a esas dudas? Por ejemplo, Tomás, el hombre retirado a regañadientes que vimos en la introducción, dudaba porque perdió su trabajo y no tenía un propósito ni una dirección clara para seguir adelante.

La confusión y la duda pueden ser comprensibles, pero no justificadas. Puede ser necesario plantear ciertas preguntas sinceras, pero no necesariamente porque sean válidas. El mérito de una pregunta puede llegar a ser la corrección que la respuesta da al que pregunta. ¿Tiene usted alguna pregunta que hacerle a Dios? Hágala, pero esté dispuesto a escuchar Sus instrucciones. El método de Malaquías fue usar un formato de pregunta/respuesta. Muchas veces, en el libro de Malaquías, el Señor hace una acusación a Su pueblo, ellos le plantean una pregunta y el Señor responde con una reprensión que pone de manifiesto la infidelidad de ellos (por ejemplo, vea Malaquías 1.2, 6, 7). En otras palabras: Malaquías usa un “método dialéctico”, presenta un diálogo entre el Señor y Su pueblo. La respuesta del Señor a la primera pregunta del pueblo afirma que no debemos dudar de Su amor. Dios dice a través de Malaquías: amé a Jacob. Tanto Jacob como Esaú eran hijos de Isaac y Rebeca. Cada progenitor tenía un hijo preferido. La astucia de Jacob y el descuido de Esaú son dos factores que ayudaron a elevar a Jacob a un lugar de preeminencia (Génesis 25.19 – 27.46). Ninguno de los progenitores, ni Jacob, ni Esaú, salió puro y limpio de ese drama. Pero aun en medio de estas circunstancias, Dios hizo que Su plan se desarrollara. Es importante que entendamos que el mensaje de Malaquías no era acerca de qué hijo merecía la preeminencia sino la elección divina. La declaración de Dios, que había amado a Jacob y aborrecido a Esaú, no tiene tanto que ver con sentimientos de afecto o animosidad sino con una decisión divina en cuanto a la dirección de la historia de salvación. Básicamente significa que Dios eligió a Jacob y rechazó a Esaú como padre del pueblo por medio del cual Él se revelaría a sí mismo y extendería salvación a las naciones. Es obvio que los dos no podían ser patriarcas de la nación divinamente favorecida. Y es significativo que este mensaje se diera a los descendientes de Jacob. Esaú recibió su bendición (Génesis 27.38-40), y su casa prosperó (33.8-9).

Jacob y Esaú se reconciliaron y luego vivieron aparentemente en paz durante el resto de sus vidas. Por lo menos, no tenemos evidencias de lo contrario. Sin embargo, las naciones descendientes de Jacob y Esaú han vivido en enemistad a través de las generaciones. Estas naciones son Edom (de Esaú) e Israel y Judá (de Jacob). La lucha entre las naciones se remonta, al menos, hasta Amalec (Génesis 36.10-12; Éxodo 17.8-16) y después volvió a encenderse periódicamente. Cuando los babilonios invadieron Judá, los edomitas vecinos festejaron; cuando Jerusalén cayó, los edomitas, llenos de odio, gritaron: “Arrasadla, arrasadla hasta los cimientos” (Salmos 137.7). Todos los que oyeron a Malaquías habrían concordado en que Edom merecía que Jehová estuviera indignado para siempre contra él y lo juzgara. “Jehová de los ejércitos” es uno de los grandes títulos de Dios en los libros proféticos del Antiguo Testamento. Este nombre hebreo se encuentra 24 veces en los cuatro capítulos de Malaquías, 8 veces solo en el primer capítulo. Jehová de los ejércitos significa comandante en jefe de las fuerzas. Los “millones de millones” de los ejércitos angelicales marchan a las órdenes del Señor (Apocalipsis 5.11; vea también 19.14). El uso que hace Malaquías de este término nos recuerda que nuestro Dios es grande, fuerte y maravilloso en majestad. Él comanda todas las poderosas fuerzas celestiales y, en efecto, está a cargo de todo el universo. De la misma forma que el glorioso Jehová de los ejércitos eligió a Israel en Jacob, también escogió a los cristianos en Cristo: “nos escogió en él antes de la fundación del mundo” y nos convirtió en hijos adoptivos suyos por medio de la obra redentora de Cristo en la cruz (Efesios 1.3-7). ¿Cómo podemos estar seguros del amor de Dios por nosotros? Dos respuestas: (1) es elección suya; (2) la cruz de Cristo. Ambas razones descansan en la maravillosa gracia de Dios. Primero, podemos estar seguros de que Dios nos ama porque nos escogió. ¿Recuerda cuando usted era niño y los capitanes de los equipos elegían a los integrantes que cada uno quería para su equipo? Algunos quedábamos para el 2 de junio, 2013 07

Comentario

Estudio bíblico final o éramos meras piezas de cambio (“La llevaré a ella si tú te llevas a ellos dos”), o rechazados (“A él no lo quiero en mi equipo”). Lo maravilloso, lo increíble, es que Dios nos ha escogido a todos los que estamos en Él. ¡Dios nos ama sin límites! Nos quiso y nos escogió en Cristo. Tal vez el creyente se pregunte: “¿No lo escogí yo a Él?” Claro que sí, no le pertenecería a Él si no lo hubiera escogido. No debemos preocuparnos por la tensión entre la elección de Dios y nuestra elección. No hay contradicción entre ellas, aunque el misterio es profundo y va más allá de nuestra capacidad de entender. Humildemente, regocíjese en el maravilloso amor del Dios que nos escogió para que fuésemos suyos. Segundo, podemos estar seguros de Su amor por causa de la cruz. Dios nos llevó a sí mismo mediante la muerte de Cristo. Éramos pecadores indignos, pero “Dios muestra su amor para con nosotros, en que siendo aún pecadores, Cristo murió por nosotros” (Romanos 5.8). Si alguna vez nos preguntamos si Dios está a nuestro favor o en nuestra contra, solo debemos recordar: “El que no escatimó ni a su propio Hijo, sino que lo entregó por todos nosotros, ¿cómo no nos dará también con él todas las cosas?” (Romanos 8.31-32). Entonces, ¿qué haremos? ¡Amarlo con todo nuestro ser! Dado que el glorioso y poderoso Jehová de los ejércitos nos ha amado, nos vemos deleitosamente obligados a amarlo a Él. Frederick Whitfield (1829-1904) expresó este sentimiento de manera muy clara en el coro de su himno “¡Oh, cuánto amo a Cristo!” Pero no fue idea suya porque la letra de ese himno refleja las palabras del apóstol en 1 Juan 4.19: “Nosotros le amamos a él, porque él nos amó primero”. “¡Oh, cuánto amo a Cristo! ¡Oh, cuánto amo a Cristo! ¡Oh, cuánto amo a Cristo porque Él me amó a mí!” Implícita en la distinción del Señor entre Edom, a quien iba a juzgar, y el pueblo de Israel (a quien continuaba amando y favoreciendo) estaba el hecho de que al pueblo de Dios le esperaba la renovación. ¡El amor divino no fallaría! Pero antes de una nueva palabra de aliento, necesitaba otra reprimenda.

2

Una ofrenda mediocre

Malaquías 1.6-10 Nuestras convicciones acerca de Dios influyen en nuestra actitud hacia Él. Si dudamos de Su grandeza y de Su amor, si no tenemos esperanzas de que esté obrando en nosotros, es posible que nos descuidemos y desobedezcamos. Malaquías vio falta de cuidado y desobediencia en el pueblo de Dios, vio que necesitaba una reprensión. El profeta comienza por señalar dos hechos. Primero: El hijo honra al padre. La ley dice de Israel: “Hijos sois de Jehová vuestro Dios” (Deuteronomio 14.1). Segundo, el siervo honra a su señor. Dios había dicho en la ley: “Porque mis siervos son los hijos de Israel; son siervos míos, a los cuales saqué de la tierra de Egipto. Yo Jehová vuestro Dios” (Levítico 25.55). Todos en Israel estarían de acuerdo en que los hijos debían honrar a sus padres y los siervos a sus amos. Lo significativo es que Israel era hijo y siervo de Dios. Basado en estos hechos, el Señor acusa (y con razón) a los sacerdotes de Israel con Sus preguntas: ¿dónde está mi honra? […], ¿dónde está mi temor? Si alguien debía honrar y temer al Señor, sin duda, eran los sacerdotes. Pero, en cambio, el Señor los acusa, ellos habían menospreciado Su nombre. Para la mentalidad hebrea, tanto el nombre como la persona que lo llevaba estaban inseparablemente relacionados. Deshonrar el nombre del Señor era deshonrar al mismo Señor. Incluso hoy, manchar el nombre de una persona es deshonrar a la persona, no solo su nombre. Esto es fácil de entender. Las calumnias y los chismes manchan el “buen nombre” de una persona y acarrean un injusto reproche sobre ella. Alguien podría preguntarse, y con razón, “¿Acaso hay algo más importante que el buen nombre?” ¡Cuán trágico, entonces, es que los líderes religiosos no reverencien y hasta desprecien el nombre de Dios! Un viejo dicho afirma que lo que hace el pastor, lo imita la congregación. Si los sacerdotes van en caída, el nivel espiritual de los feligreses también decaerá. Así que vemos cuán pertinentes son estas palabras escritas hace muchos siglos.

08 Estudios Bíblicos para Jóvenes REAL Líder / Verano 2013

Son especialmente importantes para los evangelistas, pastores y demás líderes de ministerios, entre ellos, los maestros de Escuela Dominical. Y nos hablan a todos los cristianos, cada uno de los cuales forma parte del “real sacerdocio” (1 Pedro 2.9). No adoramos a Dios por medio de un sacerdote terrenal, como hacían los israelitas antiguamente. Ofrecemos nuestra adoración directamente a Dios por medio del Señor Jesucristo, que es nuestro Sumo Sacerdote (vea Hebreos 10.19-23). ¿Honramos y reverenciamos el nombre de Dios como corresponde a nuestra adoración? Los sacerdotes de Israel no habían honrado a Dios, pero aun así preguntaban: ¿En qué hemos menospreciado tu nombre? Es probable que pensaran algo como esto: “Estamos haciendo todo lo que se espera que hagamos. Servimos fielmente en el templo, mantenemos las lámparas encendidas, cuidamos el fuego de los altares, repetimos las oraciones, hacemos los sacrificios”. A lo cual el Señor rápidamente responde que lo han despreciado ofreciendo sobre su altar pan inmundo. Si la ofrenda estaba inmunda, entonces eran impuras e imperfectas. La siguiente pregunta de los sacerdotes: ¿En qué te hemos deshonrado? da lugar a la explicación de Dios. Los sacerdotes ofrecían animales ciegos, cojos y enfermos para el sacrificio. La ley específicamente prohibía sacrificar al Señor animales cojos o ciegos, o animales que tuvieran algún defecto (Deuteronomio 15.21). Dar un animal imperfecto era una señal de deshonra en lugar de honrar a quien lo recibía. Los sacerdotes sabían bien que no podían dar animales así como pago por los impuestos o regalos a su príncipe. El “príncipe” era el gobernador que los persas habían designado para el territorio de Judá. Tanto Nehemías (Nehemías 5.14) como Zorobabel (Hageo 1.1) tuvieron ese título. Los príncipes esperaban recibir el respeto del pueblo, y era justo que así fuera. ¿Acaso Jehová de los ejércitos no merecía más honra que un hombre? Pero los sacerdotes de Israel le ofrecían animales de segunda o tercera categoría, o incluso peor. Aunque los cristianos ya no ofrecemos corderos ni cabritos, sí ofrecemos

“sacrificio de alabanza” (Hebreos 13.15). Ofrecemos oraciones que son como incienso (Apocalipsis 5.8). Damos dinero y ofrecemos nuestros talentos como servicio al Señor. Damos tiempo en la adoración privada, familiar y pública. Quizá debamos mirar un poco a nuestro interior. Si solo ofreciéramos lo que nos sobra (ofrendas de segunda o tercera calidad) de nuestro presupuesto familiar, nuestra energía emocional y física y nuestro tiempo, ¿estaríamos honrando o deshonrando el nombre de Dios? El Señor responde tajantemente que preferiría que alguno de los sacerdotes cierre las puertas del templo en lugar de continuar alumbrando su altar con un fuego que no sirve. Sería mejor que no ofrecieran ninguna adoración en lugar de presentar una adoración falsa que deshonra el nombre de Dios. Mientras su adoración fuera de segunda, Dios no aceptaría la ofrenda de su mano. La peor opción para Israel sería continuar con su descuido y negligencia. Mucho mejor hubiera sido dejar de adorar, a pesar de lo malo que esto también sería. Al hacer las cosas por obligación, por costumbre, los sacerdotes y el pueblo se engañaban a sí mismos. Sin duda, ¡no podían engañar a Dios! Pero existía una tercera y mejor opción: la de arrepentirse y practicar una adoración adecuada (Malaquías 3.16-18). Debemos examinar nuestra adoración como también nuestro compromiso en general en todos los ámbitos, incluyendo las finanzas, los horarios y las relaciones para ver qué prioridad le estamos dando a Dios en la práctica. Cristo desprecia la fe y la vida cristiana tibia, tanto como Jehová de los ejércitos despreciaba las ofrendas corruptas en el templo (Apocalipsis 3.16). Podemos decir: “Nosotros honramos a Dios”, pero si en la práctica solo le ofrecemos adoración de segunda o tercera calidad, ¿qué sentido tiene lo que decimos? Las acciones son las que cuentan. Ellas muestran claramente cuál es nuestra actitud. El Señor desea que tanto las actitudes como las acciones sean correctas de nuestra parte. Él nos ama. Debemos amarlo y honrarlo con nuestro corazón y nuestras manos; de hecho, con todo lo que somos y todo lo que tenemos.

3

Olvidar a quién servimos

Malaquías 1.11-14 Este pasaje compara la mala adoración del pueblo de Dios con la adoración pura que un día le ofrecerían los gentiles. No solo Jehová de los ejércitos es más grande que cualquier padre, amo o gobernante terrenal; Él es y será grande […] entre las naciones. Él es “Dios de toda la tierra” (Isaías 54.5). El hecho de que, en la práctica, se tratara con desprecio a Dios (Malaquías 1.7) es muestra de una trágica pérdida de memoria en cuanto a Su grandeza como Dios de dioses, Rey de reyes y Señor de señores. Porque desde donde el sol nace hasta donde se pone, es decir, en todo el mundo, Dios es grande y se debe reconocer como tal. Dios dijo a través de Malaquías: en todo lugar se ofrece a mi nombre incienso. Quizá esto sorprendiera a los sacerdotes que escuchaban al profeta. Sabían que la ley prescribía que solo el “lugar que Jehová vuestro Dios escogiere” sería el lugar correcto para presentar ofrendas (Deuteronomio 12.10-14). Pero el mensaje de Malaquías relaciona el período histórico de ese momento con la promesa de Dios de bendecir a todas las naciones o pueblos a través de los descendientes de Abraham y Jacob (Génesis 12.3; 28.14). Isaías también había profetizado que las naciones gentiles conocerían a Dios y darían ofrendas al Señor en sus propios países (Isaías 19.19-25; 66.18-21). La intención de Dios, en la revelación que hizo de sí mismo a, y por medio de, los descendientes de Abraham, era que la adoración en el templo fuera un testimonio de Su unidad, santidad y la prerrogativa de determinar cómo las personas podían acercarse a Él. También era Su intención desde el principio levantar de Israel al Salvador, Su Hijo Jesucristo, que sería el verdadero santuario al que apuntaba el templo de Jerusalén (Juan 2.19-22; Apocalipsis 21.22). Después de la resurrección de Jesús, cuando los mensajeros y el mensaje de Cristo avanzaron como “luz para los gentiles” (Hechos 13.47; Isaías 49.6), las personas comenzaron a comprender algo

de lo que había sido la intención de Dios desde el principio. Nuestro tiempo es, por lo menos, un cumplimiento parcial de Malaquías 1.11. Nuestras ofrendas no son animales, pero es posible que sean de una mediocridad apabullante. Hemos visto la grandeza de Dios en Jesucristo quien murió, resucitó, ascendió, reina y promete regresar con poder y gran gloria. Hemos recibido la gracia de nuestro gran y glorioso Dios. ¡Cuán trágico sería que repitiéramos hoy la pérdida de memoria y los errores del Israel en que vivió Malaquías!

VERDADES BÍBLICAS DE ESTA LECCIÓN • Como cristianos, somos escogidos y amados. • Dios mostró Su amor, sin lugar a dudas, cuando Cristo murió por nosotros. • Nuestras acciones en la adoración suelen mostrar cuál es nuestra verdadera actitud hacia Dios. • Algo de calidad inferior no es aceptable para la adoración. ¡Démosle a nuestro gran Dios lo que Él merece! Después de todo, Él dio lo mejor que tenía por nosotros. • Hoy vemos el cumplimiento del plan de Dios en personas de muchas naciones que están recibiendo a Cristo.

2 de junio, 2013 09

Table of

Contents REAL Leader Guide

Volume 3 | Number 4 Summer 2013

Óscar J. Fernández

A guide for teaching Bible truths to youth ages 12-17

Senior Team Leader Elizabeth Díaz-Works

Production Editor Bill Craig

,CRD Publishing Director Send questions/comments to: Editor, Estudios Bíblicos LifeWay para Jóvenes REAL, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 37234-0135 Or make comments on the Web at www.lifeway.com Printed in the United States of America

How to use REAL............................................................................................. 02 Strategy for Student Spiritual Development................................................03 Next Quarter Plan...........................................................................................72

U1: Diagnosis: Apathy This four-session Bible study based on Malachi challenges the spiritual apathy of God’s people. It calls believers to repent of complacency and to experience genuine revival. S1: June   2 – When Apathy Attacks................................................................05 S2: June   9 – The Treatment of Apathy – Part 1............................................. 10

Estudios Bíblicos LifeWay para Jóvenes REAL Leader Guide (ISSN 2155-2754; Item 005267025) is published quarterly by LifeWay Christian Resources, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 37234, Thom S. Rainer, President. © 2013 LifeWay Christian Resources. For ordering or inquiries, visit www. lifeway.com, or write LifeWay Church Resources Customer Service, One LifeWay Plaza, Nashville, TN 372340113. For subscriptions or subscription address changes, e-mail subscribe@ lifeway.com, fax (615) 251-5818, or write to the above address. For bulk shipments mailed quarterly to one address, e-mail [email protected], fax (615) 251-5933, or write to the above address. We believe that the Bible has God for its author; salvation for its end; and truth, without any mixture of error, for its matter and that all Scripture is totally true and trustworthy. To review LifeWay’s doctrinal guideline, please visit www.lifeway.com/doctrinalguideline. Unless otherwise indicated, all Scripture quotations are taken from the Holman Christian Standard Bible®, copyright 1999, 2000, 2002, 2003, 2009 by Holman Bible Publishers. Used by permission.

S3: June 16 – The Treatment of Apathy – Part 2............................................. 25 S4: June 23 – Avoiding a Relapse of Apathy..................................................... 20

OWN

U2: Spirit-Led When we come to Christ we are not left alone. This five-session study focuses on God’s presence in our lives through His Holy Spirit. The Holy Spirit plays an active role in our salvation, and He continues to work in us and through us in order to help us live out that salvation. S1: June 30 – Free ........................................................................................... 26 S2: July   7 – Victorious ................................................................................... 31 S3: July 14 – Empowered..................................................................................36 S4: July 21 – Wise ............................................................................................ 41

KNOW

S5: July 28 – Confident ....................................................................................46

U3: Make a Difference—Be the Difference Using selected incidents in the life of Jeremiah the prophet, this study will focus on how to be the kind of person through whom God works to carry out His purposes in the world. S1: August   4 – Make No Excuses.................................................................... 52 S2: August 11 – Let Your Heart Be Broken...................................................... 57 S3: August 18 – Rise Above Discouragement................................................... 62 S4: August 25 – Persevere in Obedience........................................................... 67

KNOWN

01

How to use REAL Leader Guide

START HERE. These two pages are the heart of your Bible study. The Teaching Plan • Provides discussion questions and ideas to share with your students • Shows you how to use the student book as a part of the class discussion • Includes optional ideas to gear your study more specifically to certain students or ways of learning Living Life Together • Gives teaching tips • Helps you connect the study and activities to the culture and thinking of teenagers Free Online Resources • http://estudiosbiblicoslifeway.wordpress.com providing: Resource kit items, ToolBox, Midweek Bible Study

PERSONAL BIBLE STUDY The Personal Bible Study is 3 pages of interactive commentary to help you understand the passage you will lead your class to discover and discuss. Let God speak to you through these pages before you teach your students.

02 LifeWay Bible Studies for Students REAL Leader / Summer 2013

Strategy for Student Spiritual Development

KNOW

OWN

KNOWN

Upward Development

Inward Development

Outward Development

Jesus grew in favor with God.

Jesus grew in wisdom and stature.

Jesus grew in favor with man.

Lordship Disciplines

Character Discernment

Relationships Influence

Students will know Christ as they exercise lordship and disciplines.

Students will own their faith as they grow in character and discernment.

Students will make their faith known as they develop in relationships and influence.

REAL is designed to help students KNOW Christ, OWN their faith, and make their faith KNOWN. These three areas come together to form the LifeWay strategy for student spiritual development. As you use REAL, your students will be exposed each quarter to the three areas of spiritual development. On each unit page, look for the KNOW, OWN, or KNOWN icon that identifies the area of spiritual development for that unit.

03

KNOW

U1

KNOWN

OWN

DIAGNOSIS: APATHY June 2013

This four-session Bible study based on Malachi challenges the spiritual apathy of God’s people. It calls believers to repent of complacency and to experience genuine revival.

S1: June 2 – When Apathy Attacks What leads a person toward apathy?

S2: June 9 – The Treatment of Apathy – Part 1 Why This Study? Who cares about apathy? God cares. This study is important because many believers have become apathetic and complacent in their walk with God. Revival is needed in the church today and it must begin in the hearts of God’s people. It’s one thing to identify a problem, but it’s another thing entirely to find a solution. This study not only looks at the problem, but also presents the biblical solution. Students will be challenged to own their faith. Under the pillar of OWN is the category of discernment, and this study will lead students to evaluate the level of their apathy or commitment to God. (For more information on the strategy to OWN their faith, see the Student Strategy on p. 3.)

How do I fight apathy?

S3: June 16 – The Treatment of Apathy – Part 2 How do I fight apathy?

S4: June 23 – Avoiding a Relapse of Apathy How can I continue to stand strong in Christ and not fall back into apathy?

Additional Resources If you want some in-depth background material to assist your personal understanding and preparation, consider using one of the following resources: • The Herschel Hobbs Commentary. We’ve taken the unique style and tradition of Dr. Hobbs’s KJV-based commentary and applied it to the current Bible Studies for Life lessons. • Advanced Bible Study Commentary Holman CSB®. Teachers and learners who desire more extensive commentary will find this resource a helpful and trusted companion. Advanced Bible Study offers teachers detailed, in-depth material such as explanations of key words and concepts, Bible background information, and exploration of Bible truths in each Bible Studies for Life lesson. Both quarterly resources can be ordered at www.lifeway.com or by calling 1-800-458-2772.

04 LifeWay Bible Studies for Students REAL Leader / Summer 2013

Bible Study

S1

June 2, 2013 The Question

What leads a person toward apathy?

The Answer

Apathy creeps in when we take our eyes off our loving God and serve ourselves.

Diagnosis: Apathy

When Apathy Attacks Malachi 1:1-14

Living It Out

Students will respond to God’s love by giving Him their best.

HOW TO PREPARE >>  Study Malachi 1:1-14. Use the “Personal Bible Study” section for this session for insights and more in-depth discussions. >>  Customize the teaching plan to fit your class and their needs. >>  Gather resources. >>  Pray!

GET STARTED  How would you define apathy? >>  Display Leader Pack “Apathy Definition” (item 1) and review the definition of apathy on the poster. >>  Direct students to form teams and create role plays that demonstrate apathy. Offer a prize to the team you consider to have the best role play. After their presentations, award the team that put in the least effort and seemed the most apathetic about the assignment. (You may also want to exhibit apathy by giving a very mediocre prize—such as a stick of gum—or not giving a prize at all.)  What’s the upside of apathy? (If you don’t care, you don’t run the risk of getting hurt.)  What’s the downside of apathy?  How has the apathy of others affected you?  How do you think apathy affects God? >Call >   attention to Leader Pack “Diagnosis: Apathy” (item 2). We will be studying the Book of Malachi for the next four weeks, a book that confronted Israel with their own indifference. We will see in today’s study three things that contribute to an apathetic attitude. Option: Fresh/Stale Food Provide food at the beginning of the study. Let half the food be fresh and appealing (such as fresh doughnuts or homemade cookies) and the other half be stale or less appealing (such as stale generic brand cookies). Do not point out the difference at this point. Option: About a Boy Play the clip from About a Boy (2002) in which Will Freeman describes the problem with

charity. Relate his self-centered attitude to the topic of apathy. You can download the clip, “The Problem with Charity,” at wingclips.com.

EXAMINE THE SCRIPTURE

*

Living Life

Together The Point Many students have allowed circumstances in their lives to shrink their view of God and what He requires of them. They are busy, preoccupied with their own comfort, and may have become cynical about His love for them. God wants to remind them of how much He loves them, and He desires their response of love and heartfelt obedience.

Use the following teaching ideas/statements to help students understand the meaning of the passages.

1

Doubting God’s love.

Give a brief introduction to the Book of Malachi and why it was written. (“Personal Bible Study”) We know little about the prophet Malachi, but, by primarily using the people’s own words, thoughts, and attitudes, Malachi confronted the nation’s indifference to fearing God, serving Him, and doing His will. >>  Explain that a burden or oracle is a communication from God. >>  Read Malachi 1:1-5. God reminded Israel of the evidence of His love for them—He chose them as a people for Himself.  What are some reasons people doubt God’s love?  How could doubt about God’s love lead to apathy? >>  Lead students to learn more about Jacob and Esau.  If God loves, why did He say He hated Esau? >>  Read the statement by Ray Clendenen.  How do you see God’s love around you? Transition: Apathy begins to set in when we don’t see how God loves us. We become indifferent because we think He is indifferent. That contributes to an attitude of not giving our best.

2

Offering our second best.

Read Malachi 1:6-10. God confronted the Israelites with their apathy in worship, including offering unacceptable sacrifices.  Why do you go to worship?  How does each step in the worship service lead you to worship? >>  The Israelites were engaging in worship, but they were not doing it right. Their hearts were reflected in the poor sacrifices they gave to God.

Understanding Students Most teenagers are passionate and idealistic. Spiritual apathy in teenagers arises, though, because they often fail to see adults live with passion about their faith. The greatest lesson they may receive as they study Malachi is the example and passion you show in your own walk with Christ.

Understanding Culture According to Barna Research, 32 percent of church-goers say they have never experienced God’s presence in worship, and almost half (48 percent) have not encountered God’s presence in the last year. We attend a service, but fail to worship. (George Barna, Inward, Outward, Upward: Ministry that Transforms Lives)

June 2, 2013 05

>>  Discuss what the words despise and polluted or defiled mean.  How did the people defile God or dishonor Him in their worship?  How do you think God felt about such worship?  In what ways do we bring “sick” animals to worship? >>  Lead students to reflect on the following questions: How fully engaged am I when I come to worship? Am I giving God my best in worship? or my second best?  In what ways do we dishonor God with our worship? Option: Fresh/Stale Food Continued If you served food at the beginning of class, discuss which food they preferred. Provided there was a marked difference in the quality or freshness of the foods, students will have preferred the more appealing. Our natural inclination is to want the best that is offered. Option: Evaluating My Worship (Older Youth) If your church uses a worship bulletin, distribute copies and examine each portion of the service. Do not critique the leaders or discuss how effective you feel each part is. Instead, discuss ways that we can use each element to engage in worship. The point is to challenge ourselves to be fully engaged in worship. Transition: One thing that can motivate us to give our best to God is to remember who He is.

3

Forgetting whom we serve.

Read Malachi 1:11-14. Not only had Israel failed to recognize God’s love for them and failed to offer Him their best, they even failed to recognize God’s greatness. Malachi said God’s greatness would be recognized and revered throughout all nations.  How is our approach to worship affected by our own personal likes and dislikes?  What are some things that we worship today instead of, or in addition to, God? (For example: money, sex, relationships, or comfort.) How does this profane or dilute our worship of God?  What does it mean to fear God? Why should He be feared?  How do we recognize God’s worth in our worship?  How is the greatest commandment (Matt. 22:37) seen in our worship? >>  Service to God will look like a nuisance to anyone who maintains the activity without the gratitude and love behind it. Option: Audience of One (Musical) To remind students who worship is ultimately for, play the song “Audience of One” by Big Daddy Weave (One and Only, 2010). Direct

them to listen for what the singer considers his desire and his reward. Transition: As we reflect on who God is and how much He loves us, it should break us of any apathy and motivate us to give Him our best.

APPLY THE TRUTH Use these ideas to drive home the point for this study. Lead students to consider ways they can give God their very best.  What do you believe about God’s love for you?  How are you going to respond to God’s love? >>  Earlier, we discussed ways we might give God our second best. Lead students to choose one of those ways and consider how they can change that into giving God their very best.  What keeps you from giving God your best?  What’s one thing you can do today to show God that you worship Him alone? >>  As you prepare to end the session, point out the analogy of worship being like the theater. Encourage students to keep that thought in mind as they work to take their eyes off themselves and serve God. >>  Close the session in prayer asking God to help your students respond to His love by giving Him their best.

FOLLOW-UP The focus of this study has been on corporate worship, but make sure each student knows how to engage in personal worship. Provide each student with an Essential Connection magazine or some sort of devotional resource for the week that will assist them in a personal time alone with God. The “Connect” feature provides several suggestions you can use to follow up on this study with your students this week.

06 LifeWay Bible Studies for Students REAL Leader / Summer 2013

*

Connect fTEXT 1. Look for reminders of God’s love today. 2. What’s your best that you can offer God today? 3. Periodically ask yourself: am I serving God . . . or myself?

hE-MAIL I am praying that God will overwhelm you with His love today, and you will be drawn to worship Him.

FACEBOOK

“It is in the process of being worshiped that God communicates His presence to men.” –C.S. Lewis Teaching Tip As needed, remind students of the study of worship three months earlier. In March, we looked at our motivation for worship in Psalms 42–43 (Mar. 4) and the focus of our worship in Psalm 92 (Mar. 18). Relationship Connection Encourage your class to sit together in corporate worship this week. Challenge them to focus during the different elements of worship in order to truly experience a face-to-face encounter with God.

Commentary

Personal Bible Study

T

OM still goes to church, but not as often as he once did. Several months ago he took the early retirement package his company offered, but not because he wanted it. As he saw things, it was the best of bad options. Now Tom’s income is lower than he had hoped for retirement. He feels defrauded and shelved. He doesn’t know what he will do for the decades he probably has left. Why is Tom backing off from church? He is down on God. He asked God to keep him in his job, but, as he sees it, God didn’t do it. He questions: “Was it that God could not or chose not to protect my job? Was God not able or did He not care?” In fact, the spiritual flame in Tom’s heart has been burning low for years. Work, hobbies, activities with kids and then grandkids, and the general busyness of life have long dampened private and public worship and demoted service and obedience. Now his love for God is like a weak, flickering campfire ready to be doused for the night, but he is not so much questioning himself. He is questioning God’s love for him. Have you ever doubted God’s love? Do students in your class have doubts? When life goes badly, from what perspective do you tend to look for answers, from God’s or your own?

1

Doubting God’s love.

Malachi 1:1-5 The name Malachi meant “my messenger” to his contemporaries. Malachi was God’s messenger. He called his message an oracle or “burden.” It was an urgent word of the Lord to Israel—the Lord’s covenant people. Although Malachi’s audience numbered no more than 100,000 to 150,000 people living in the small area around Jerusalem known as Judah, the prophet addressed them as the heirs of the promises and obligations God gave to all Israel. (See “Background Study,” p. 18.) Malachi’s oracle began on the note of God’s covenant love: “I have loved you.”

The people of Israel needed to hear of God’s love. They had a deep question about it: “Wherein hast thou loved us?” Malachi’s hearers probably believed they had good reasons to question. They lived under a Persian appointed governor long after returning from the Babylonian captivity (Mal. 1:8). Their nation’s territory was a mere 600-900 square-mile plot of land, 5075 percent the size of Rhode Island. Within this little area they suffered crop failure (3:9-11). They probably thought, “Love? Where’s the love?” If you have doubted God’s love, do you know what gave rise to the doubts? Tom, the begrudging retiree whom we met earlier, doubted because he lost a career and lacked clear purpose and direction for going forward. Confusion and doubt may be understandable without being justified. Honest questions may need to come to the surface, but not necessarily because they are valid. The purpose of a question may be to get to an answer that corrects the asker. Malachi’s method was to use a “question-answer” format. Repeatedly through the Book of Malachi, the Lord made a charge against His people, they raised a question, and the Lord responded with a rebuke that exposed their unfaithfulness (for example, Mal. 1:2,6,7). In other words, Malachi used a “dialectical method.” He presented a dialogue between the Lord and His people. The Lord’s answer to this first question from Israel confirmed that they should not doubt His love! The Lord said through Malachi, “I loved Jacob.” Both Jacob and Esau were sons of Isaac and Rebekah. Each parent had a favorite son. Jacob’s rise to preeminence was punctuated by his craftiness and Esau’s carelessness (Gen. 25:19–27:46). Neither of the parents nor Jacob nor Esau came out of the drama pure and clean. Malachi’s message was not, however, about which son deserved preference. It was about a divine choice. The Lord chose Jacob to receive His blessing and favor (Gen. 28:10-15). He chose Jacob, not Esau, as the one from whom His people Israel would descend. The statement that “I loved Jacob, And I hated Esau” has less to do with feelings of

affection and animosity than with a divine decision about the direction of salvation history. It essentially means that “I chose Jacob, but I rejected Esau” as the father of the people through whom God would reveal Himself and finally would extend salvation to the nations. Esau received a blessing of his own (Gen. 27:40b) and his household prospered (Gen. 33:8-9). Jacob and Esau reconciled and apparently lived in peace during their remaining lifetimes. The nations that descended from Jacob and Esau, however, lived at enmity through the generations. These nations were Edom [EE-duhm] from Esau and Israel from Jacob. The strife between the nations goes back at least to Amalek (Gen. 36:10-12; Ex. 17:8-16) and boiled over periodically afterward. When the Babylonians invaded Judah, the neighboring Edomites cheered. As Jerusalem fell, the Edomites hatefully shouted, “Rase it, rase it, even to the foundation thereof” (Ps. 137:7). All of Malachi’s hearers would have agreed: Edom deserved the judgment of the Lord of Hosts. “The Lord of Hosts” is one of the great titles for God in the Old Testament prophetic books. The Hebrew occurs 24 times in Malachi’s four chapters, 8 times in the first chapter alone. “Lord of Hosts” means commander of forces. The countless thousands in the angelic hosts all march under the Lord’s command (Rev. 5:11; 19:14). Malachi’s use of “the Lord of Hosts” reminds us that our God is not small. Our God is big, strong, and marvelous in majesty. He commands all of heaven’s mighty forces. As the glorious Lord of Hosts chose Israel in Jacob, so He has chosen Christians in Christ: for He chose us in Him, before the foundation of the world and made us His adopted children through Christ’s redemptive work on the cross (Eph. 1:3-7). Why can we and our students be certain of God’s love for us? Two of the reasons are His choice and the cross of Christ. We can be certain of His love because He chose us. Do you remember the captains choosing teams before playground games? Some of us were last choices or bargain choices (“I’ll take this one, if you’ll take June 2, 2013 07

Commentary

Personal Bible Study both of those”), or rejects (“I’m not taking him, no matter what”). Wondrously, marvelously, God has chosen all of us who are in Him. He wanted us, chose us in Christ, and loves us! Believers may ask, “Didn’t I choose Him?” Of course you did and you would not belong to Him if you had not. We do not need to stumble over the tension between God’s choice and our choice. There is no contradiction between the two, though the mystery is deep and beyond our grasp. Humbly rejoice in the marvelous love of the God who chose us to be His own. We can also be certain of His love for us because of the cross. God brought us to Himself through the cross. We were unworthy sinners, but God demonstrated His love in that Christ died for us (Rom. 5:8). If we ever wonder whether God is for us or against us, we have only to remember that He did not even spare His own Son but offered Him up for us all (Rom. 8:31-32). So, what should we do? Love Him wholeheartedly! Since the glorious and mighty Lord of Hosts so loved us, we are delightfully obligated to love Him. “Oh, how I love Jesus, because He first loved me” (Frederick Whitfield). Implicit in the Lord’s distinction between Edom whom He would judge and Israel whom He continued to love and favor was that renewal lay ahead for Israel. God’s love would not fail! But before a further word of comfort, sharp rebuke was in order and forthcoming.

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Offering our second best.

Malachi 1:6-10 What we believe about God affects our attitudes toward Him. If we doubt His greatness and His love for us and if we lack hope that He is at work in us, we are likely to be neglectful and disobedient toward Him. Malachi saw neglect and disobedience in Israel. Israel needed rebuke. Malachi began with two clearly evident facts. The first fact: a son honors his father. The law said of Israel, “Ye are the children of the Lord your God” (Deut. 14:1). The second fact: a servant honors his master. The law

said, “For unto me the children of Israel are servants; they are my servants whom I brought forth out of the land of Egypt: I am the Lord your God” (Lev. 25:55). Everybody in Israel could have agreed that sons and servants should honor fathers and masters and that Israel was a son and servant of the Lord. Based on these facts, the Lord accusingly questioned the priests of Israel. “Where is mine honor? . . . where is my fear?” If anyone should have honored and feared the Lord, the priests should have. Instead, the Lord charged that the priests “despise my name.” In Hebrew thought, the name and the person who bore it were inseparably connected. To dishonor the name of the Lord was to dishonor the Lord Himself. We and our students can understand this readily. When someone smirks at the mention of another’s name, he shows contempt for the name’s bearer. Likewise, slander and gossip sully a person’s “good name” and bring unjust reproach upon the person himself or herself. Someone might ask, “What is more important to a person than a good name?” How tragic, then, when religious leaders despise and fail to revere the name of God. The old saying proclaims, “as goes the pulpit, so goes the pew.” If the priesthood is on a downgrade, the spiritual level of the laity will likely decline as well. Malachi’s words speak pointedly to preachers, pastors, and all ministry leaders, including Sunday School teachers. They also speak to every Christian. First Peter 2:9 declares that every Christian is included in a royal priesthood. We don’t worship God through an earthly priest, as did the Israelites of old. We offer worship directly to God through the Lord Jesus Christ. As we worship, do we revere and honor God’s name rightly? Israel’s priests did not honor God rightly, but still they asked, “Wherein have we despised thy name?” Probably they thought to themselves something like, “We are doing all the stuff. We show up to serve at the temple, keep the lamps lit, tend the altar fires, repeat the prayers, and make the sacrifices.” The Lord quickly replied that they despised Him by presenting polluted or defiled food on His

08 LifeWay Bible Studies for Students REAL Leader / Summer 2013

altar. If offerings were defiled, they were unclean, impure, or imperfect. The priests next question set the stage for the Lord’s explanation. The priests offered blind, lame, or sick animals in sacrifice. The law strictly forbade sacrificing to the Lord lame and blind animals or animals with any defect (Deut. 15:21). Giving an imperfect animal dishonored rather than honored the recipient. The priests knew quite well not to give such an animal as a tax payment or gift to their governor. The governor was the Persian-appointed ruler over the territory of Judah. This is the title that Nehemiah (Neh. 5:14) and Zerubbabel (Hag. 1:1) bore. Governors expected the respect of the people. They were indeed important, but they were mere men. Was not the Lord of Hosts due even more honor than a man? Yet Israel’s priests offered God second or third best. Though Christians do not offer lambs and goats, we do offer up to God a sacrifice of praise (Heb. 13:15). We offer prayers that are as incense (Rev. 5:8). We give gifts of money and talents in service. We give time in private, family, and public worship. Are we honoring or dishonoring God’s name, if we offer the leftovers—our second or third best—from our family budget, our emotional and physical energy, and our time? The Lord sharply responded that He would rather one of the priests shut the temple doors than to continue to kindle a useless fire on His altar. No worship at all would have been better than false worship that dishonored God! As long as second-rate worship continued, the Lord would accept no offering from their hands. The worst choice available to Israel was to continue in their neglect and disobedience. A better choice would have been to discontinue worship altogether. Was there a third choice? Yes, the best choice of all was repentance and right worship (Mal. 3:16-18). We should examine both our worship and our broader commitments (in finances, schedules, relationships) to see, practically, where God comes in our priorities. The risen Christ despises lukewarm Christian faith and living as much as the Lord of Hosts despised

dishonoring offerings at the temple (Rev. 3:16). We can say, “We honor God,” but if in practice we offer Him second or third best, what do our words mean? Though actions are not everything, they give a window into attitudes. The Lord desires both right attitudes and right actions from us. He loves us. We are to love and honor Him with hearts and hands.

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Forgetting whom we serve.

Malachi 1:11-14 This passage is similar to the previous one, but contrasts the poor worship of God’s people with the pure worship Gentiles would one day offer Him. Not only is the Lord of Hosts greater than an earthly father, master, or governor, He is and will be great among the nations. The God of Israel is the God of all the earth (Isa. 54:5). Practical contempt for God (Mal. 1:7) betrays culpable memory loss of His greatness as God of gods, King of kings, and Lord of lords. From the rising of the sun to its setting—that is, throughout the whole world—God is great and will be recognized as great. The Lord said through Malachi that “in every place incense shall be offered unto my name, and a pure offering.” This may have surprised some of Malachi’s priestly hearers. They knew that the law prescribed that only the place the Lord chooses would be the proper place for offerings (Deut. 12:10-14). Malachi’s message, however, linked his own period of history with God’s future fulfillment of His promise to bless all nations or peoples through Abraham’s and Jacob’s descendents (Gen. 12:3; 28:14). Isaiah likewise had prophesied that Gentile nations would know and make offerings to the Lord in their own countries (Isa. 19:19-25; 66:18-21). In God’s revelation of Himself to and through the descendents of Abraham, He intended temple worship to testify to His oneness, holiness, and prerogative to prescribe how people may come to Him. He also intended from the beginning to raise up from Israel the Savior, Jesus Christ, who would be the true sanctuary to whom the Jerusalem temple pointed

(John 2:19-22; Rev. 21:22). After Jesus’ resurrection, when the messengers and message of Christ went forth as a light for the Gentiles (Acts 13:47; Isa. 49:6), true worship began to rise from the ends of the earth unto God. A friend of mine, whom I’ll call Mahindra, lives in Faridabad, India. He worshiped Hindu gods for many years until the Lord of Hosts showed His power and mercy in the gospel of Jesus Christ. Mahindra became a Christian. With white-hot love in his heart, Mahindra praises and prays to Christ. He once bowed to Krishna and Kali, but now he bows to Christ. He powerfully witnesses to God’s greatness. He presents the incense and pure offerings of true prayer and praise. He presents his body as a living sacrifice (Rom. 12:1) in worship, witness, and service. He knows and loves the Lord who first knew and loved him. Our Southern Baptist missionaries have played a big part in Mahindra’s discipleship and service. Through the redemptive work of Christ on the cross and by His wisdom and power, God will have people from every tribe and language and people and nation in His kingdom serving Him as priests (Rev. 5:9). In a spectacular display of wisdom and power, our great God will complete in the return and reign of Jesus Christ what He promised to do in ages past. Malachi saw a shocking disregard for God’s greatness in the priest’s profaning of (treat as insignificant or worthless) and scorn for His name. They lived at a time they could witness to God’s greatness by offering reverent worship with unblemished, perfect sacrificial animals. Yet they offered stolen, lame, or sick animals instead. When men vowed to give acceptable animals and offered instead defective ones, the priests went along with the deception and insulted God. They had forgotten whom they served. Ours is a period of at least partial fulfillment of Malachi 1:11. Our offerings are not animals but can still be shockingly second best. We have seen the greatness of God in Jesus Christ who died, arose, ascended, rules, and promises to return in power and great glory. We have received the grace of our great and glorious God. How tragic it would be for us to repeat

today the memory loss and mistakes of Malachi’s Israel.

BACKGROUND STUDY Malachi prophesied in the mid-5th century B.C. Approximately a century earlier, King Cyrus officially ended the Babylonian captivity and permitted Jews to return home (539/8 B.C.). Jews resettled Jerusalem and the surrounding region of Judah and eventually rebuilt the temple (see 2 Chron. 36:22-23). They expected prosperity for their households and nation as they lived under God’s promised blessing. Contrary to expectations, during Malachi’s day the Jews were in hard times economically. They suffered drought and poor crops (Mal. 3:11). They believed God had let them down. In reality, they had let God down through a corrupt priesthood, unfaithfulness in marriage, oppression of the weak (3:5), and neglect of true worship, including withholding their tithes. Malachi acknowledged the people’s complaints against God and exposed their unfaithfulness which hindered the blessings they desired.

BIBLE PASSAGE TRUTHS •If •     we are Christians, we are chosen and loved. •God •     proved beyond doubt His love when Christ died for us. •Our •     actions in worship tend to show our attitudes toward God. •Second •     best is not OK in worship—give our great God what He deserves! •We •     are seeing today the fulfillment of God’s plan as people from many nations turn to Christ.

June 2, 2013 09